Original article

imageIlustračné foto Foto: TASR/AP

Bratislava 23. februára (TASR) – Když chce spotřebitel zaplatit za zboží objednaný na internete, má na to několik možností. Buď za zboží zaplatí při osobnem odbere, uhradí zboží formou dobírky, nebo zaplatí kartou prostřednictvím online platieb. Když se rozhodne pro poslednú možnost, musí spĺňat několik kritérií.

Musí být držiteľem takej karty, s ktorou se dá platit i na internete a musí mít aktivované internetové platby. Platby jsou zabezpečené Specialnym systémem, aby ich nemohol nikto zneužit. Při platbe kartou na internete klient většinou zadáva číslo karty, svoje jméno a příjmení, datum exspirácie a adresu trvalého pobytu. Dôležitým údajem je takzvaný cvv2 kód, teda trojčíslie na zadnej strane karty. „Transakcia platobnou kartou je zabezpečená 3-D Secure protokolem. Každá transakcia se overuje SMS kódem, který je zaslaný klientovi na mobilný telefón. Když by se niekto dostal k údajem z klientovej karty s aktivovanou službou Zabezpečená internetová platba a internetový obchod je zabezpečený 3-D Secure protokolem, tak se platba neuskutoční bez tohto kódu,“ vysvetľuje mluvčí ČSOB banky Zuzana Eliášová.

Přes tomu, že platenie kartou na internete prináša viacero rizík, podle bánk má i svoje výhody. „V případě internetových obchodů je lepšie uhrádzat platbu za zboží, či služby prostřednictvím platobnej karty a ne přímo z účtu. V případě, že poskytovatel služeb objednané služby neposkytne, má klient za predpokladu, že úhradu realizoval platobnou kartou, nárok podat reklamáciu v banke, která mu kartu vydala,“ približuje mluvčí Tatra banky Marína Masárová. Při riešení takýchto reklamácií se totiž banky řídí pravidlami mezinárodných kartových spoločností, díky kterým má klient reálnu šancu, že svoje prostriedky získa zpět. „V případě úhrady převodem na účet nebo v hotovosti klient nemá možnost podat reklamáciu v banke,“ doplnila Masárová.

Finančné domy taktéž odporúčajú využívat platobné brány spravované bankami známe i jak CardPay. Klient je tak při platbách presmerovaný ze stránky obchodníka na stránku banky, kde platbu zrealizuje. „Obchodník preto platobné identifikátory klienta nemá k dispozícii,“ dopĺňa Masárová.

I přes zabezpečeným platbám by spotřebitelia mali být při platení kartou na internete obozretní. Nemali by dávat cudzím Lidem heslá od svojich účtů, mali by si taktéž preverit i reputáciu obchodníka, u kterého si plánujú zboží kúpit. „Klienti by mali platobnou kartou přes internet platit iba v těch internetových obchodoch, které jsou ověřené a označené Verified by Visa nebo MasterCard SecureCode. Taktéž by nemali poskytovat údaje z platobnej karty na neověřených a nedôveryhodných stránkach internetových obchodníků,“ dodáva Eliášová. Banky taktéž klientům neodporúčajú reagovat na takzvané bezpečnostné výzvy, kdy obchodníci vyžadujú od kupujúceho zaslání kartových detailů mimo platby. „Klient by si mal prečítat i obchodné podmínky obchodníků. Hlavne, či tam není spomenutá možnost, že mu obchodník bude pravidelne strhávat danú platbu. Platit by mal u ověřených obchodníků, kterých si může preverit napríklad prostřednictvím recenzií ich klientů, při platení by mal využívat zákazník svoj vlastný počítač nebo mobilný telefón, ne internetové kaviarne,“ upozorňuje i vedúci oddelenia kartových produktů Slovenskej sporiteľne Milan Bednár.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR[1][2]

References

  1. ^ Teraz.sk (www.teraz.sk)
  2. ^ TASR (www.tasr.sk)

zaslání zboží – Google News

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.