Original article

image Ilustrační foto Foto: TASR / AP
Bratislava 23. února (ČTK) – Pokud chce spotřebitel zaplatit za zboží objednané na internetu, má na to několik možností. Buď za zboží zaplatí při osobním odběru, uhradí zboží formou dobírky, nebo zaplatí kartou prostřednictvím online plateb. Pokud se rozhodne pro poslední možnost, musí splňovat několik kritérií.

Musí být držitelem takové karty, se kterou se dá platit i na internetu a musí mít aktivované internetové platby. Platby jsou zabezpečeny speciálním systémem, aby je nemohl nikdo zneužít. Při platbě kartou na internetu klient většinou zadává číslo karty, své jméno a příjmení, datum použitelnosti a adresu trvalého pobytu. Důležitým údajem je takzvaný CVV2 kód, tedy trojčíslí na zadní straně karty. „Transakce platební kartou je zajištěna 3-D Secure protokolem. Každá transakce se ověřuje SMS kódem, který je zaslán klientovi na mobilní telefon. Pokud by se někdo dostal k údajům z klientovy karty s aktivovanou službou Zabezpečená internetová platba a internetový obchod je zabezpečený 3-D Secure protokolem, tak se platba neuskuteční bez tohoto kódu, „ vysvětluje mluvčí ČSOB banky Zuzana Eliášová.

Přestože placení kartou na internetu přináší řadu rizik, podle bank má i své výhody. „V případě internetových obchodů je lepší hradit platbu za zboží či služby prostřednictvím platební karty a ne přímo z účtu. V případě, že poskytovatel služeb objednané služby neposkytne, má klient za předpokladu, že úhradu realizoval platební kartou, nárok podat reklamaci v bance, která mu kartu vydala, „ přibližuje mluvčí Tatra banky Marína Masárová. Při řešení takovýchto reklamací se totiž banky řídí pravidly mezinárodních karetních společností, díky kterým má klient reálnou šanci, že své prostředky získá zpět. „V případě úhrady převodem na účet nebo v hotovosti klient nemá možnost podat reklamaci v bance,“ doplnila Masárová.

Finanční domy také doporučují využívat platební brány spravované bankami známé také jako CardPay. Klient je tak při platbách přesměrováni ze stránky obchodníka na stránku banky, kde platbu zrealizuje. „Obchodník proto platební identifikátory klienta nemá k dispozici,“ doplňuje Masárová.

I přes zabezpečeným platbám by spotřebitelé měli být při placení kartou na internetu obezřetní. Neměly by dávat cizím lidem hesla od svých účtů, měli by si také prověřit i reputaci obchodníka, u kterého si plánují zboží koupit. „Klienti by měli platební kartou přes internet platit pouze v těch internetových obchodech, které jsou ověřené a označené Verified by Visa nebo MasterCard SecureCode. Také by neměly poskytovat údaje z platební karty na neověřených a nedůvěryhodných stránkách internetových obchodníků,“ dodává Eliášová. Banky také klientům nedoporučují reagovat na takzvané bezpečnostní výzvy, kdy obchodníci vyžadují od kupujícího zaslání karetních detailů mimo platby. „Klient by si měl přečíst i obchodní podmínky obchodníků. Hlavně, jestli tam není zmíněna možnost, že mu obchodník bude pravidelně strhávat danou platbu. Platit by měl u ověřených obchodníků, kterých si může prověřit například prostřednictvím recenzí jejich klientů, při placení by měl využívat zákazník svůj vlastní počítač nebo mobilní telefon, ne internetové kavárny, „ upozorňuje i vedoucí oddělení karetních produktů České spořitelny Milan Bednár.

Zdroj: Teraz.sk , zpravodajský portál tiskové agentury TASR [1] [2]

References

  1. ^ Teraz.sk (www.teraz.sk)
  2. ^ TASR (www.tasr.sk)

zaslání zboží – Google News

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.