Jen před několika dny otřásl trhem slevových portálů krach jednoho z větších hráčů. Ukončení činnosti [1] oznámil web Shopcity.sk, tedy trojka na trhu. Více vadnými systémovými kroky se prý sám dohnal ke krachu. I když management hodnotí trh slev pozitivně, v ohrožení mohou být i klienti dalších portálů.

Pátrali jsme po možnostech, jak mohou klienti zaniklých portálů dostat ke svým penězům nebo zakoupeným produktem. Získali jsme také vyjádření největších, ale i menších slevových webů k aktuální situaci na trhu.

Slevomat: Trh je zdravý, potopili jsme se sami

Na návštěvníky webu Shopcity.sk [2] v úterý už nečekali nové slevové produkty, ale jen oznámení o krachu společnosti. Důvodem měly být vysoké a nepromyšlené investice managementu do marketingu a chyba v systému. Kvůli ní web údajně připisoval zákazníkům mylné kredity ve výši několika desítek tisíc eur.

Ani po opravení chyby a vstupu investora se portál z dluhů celkem nevzpamatoval a potřeboval další kapitál. Jednal proto o novém investorovi. Podle informací Živě.cz měl například na jaře velký zájem o koupi tržní lídr Zľavadne.sk.

Jednání však ztroskotaly a web vstoupil do konkurzu. Podle agentury SITA za sebou zanechal nevyplacených klientů a poskytovatelů. Na stránce na facebooku [3] se stížnosti obou stran kupil už měsíce před koncem činnosti.

Podle stanoviska společnosti nemá trh se slevami problémy. „Právě naop když, každoročně roste a slevové portály jsou stále oblíbené,“ uvádí se na webu Shopcity.sk. Ke krachu měli firmu dohnat jen špatné rozhodnutí managementu.

Portál fungoval v plné míře i těsně před krachem firmy. Velké problémy Slevomat skrýval neustálou aktualizací zlevněných produktů. Podle managementu se však jen společnost snažila minimalizovat ztráty klientů. „Během jednání s investorem jsme povyplácali část závazků. V případě předčasného pozastavení činnosti portálu by se situace, která dnes vznikla, dotkla podstatně většího počtu klientů, kteří by zůstali nevyplacení, od čeho jsme se je snažili v maximální možné míře ochránit, „vyjádřil se pro Živě.cz jednatel firmy Peter Ježo.

Pohledávky si přihlaste

Poškozené firmy a klienti si mohou přihlásit své pohledávky u příslušného soudu. Podrobnosti mají na web portálu přibývat průběžně. Slovenská obchodní inspekce doporučuje sledovat i portály veřejné správy. „Kupujícím doporučujeme sledovat informace na webové stránce slevového portálu www.shopcity.sk [4] a informace uvedené v obchodním věstníku [5] ,“ uvedla mluvčí ČOI Danuše Krkošová.

Pokračování článku níže

Případní žadatelé o vyrovnání závazků však musí připravit na byrokracii. „Věřitelé podávají přihlášku své pohledávky spolu s přílohami ve dvou stejnopisech správci konkurzní podstaty na adresu jeho kanceláře av jednem stejnopisu k soudu. Přihláška musí být doručena správci i soudu do 45 dnů od prohlášení konkursu, „doplnila Krkošová. Podle obchodního věstníku konkurz na společnost Slevomat v době vydání článku vyhlášen nebyl.

Pomůže platba kartou

Zákazníci by o zakoupený produkt či službu obecně přijít neměli. Pokud jste totiž například využili získaný kupón ve webovém obchodě či při jiné objednávce přímo u dodavatele, ten je povinen vám produkt dodat. Platí to však jen v případě, pokud jste již obdrželi potvrzení o jeho dodání. V tem případě máte možnost nedodání reklamovat.

O něco jednodušší by to měli mít zákazníci, kteří za zboží či kupón platili platební kartou a od obchodníka nic nedostali. „Jed jiné, Čo je nutné udělat, je informovat o vzniklé situaci svou banku,“ doporučuje marketingový manažer platební společnosti Global Payments Europe Vít Skřebský. „Banky a karetní asociace mají pro tyto případy zřízenou službu Charge Back, kdy klientovi vrátí peníze a řešení sporu s obchodníkem převezmou,“ vysvětlil.

Reklamace transakcí uhrazených platební kartou banky řeší podle pravidel kartových společností. „Pokud se prokáže, že klient dodržel všechny své povinnosti a zboží a službu nedostal, zpravidla banka vrací peníze zpět klientovi do 30 dnů,“ ozřejmila proces mluvčí Československé obchodní banky Zuzana Eliášová.

Platební bránu využívanou slevovými portály provozuje i Tatra banka. Podle mluvčí Mariny Masarova je ze strany klienta před podáním reklamace potřebná nejdříve komunikace s obchodníkem. „Teprve v případě, že obchodník není ochoten / schopen službu poskytnout a klient má o tem doklad, může se obrátit na banku.“

Masárová však při krachu slevového portálu nevidí důvod k nedodání produktu. „V tomto případě nejde o krach poskytovatelů služeb, ale zprostředkovatele. Není proto důvod, aby jednotliví obchodníci poskytnutí uhrazené služby odmítli. „

Velké portály jsou stabilní

Krach významného slevového portálu mohl otřást důvěrou zákazníků i obchodních partnerů jjiných webů. Ty největší si však působení na slovenském trhu pochvalují.

Jeden z největších webů – portál Zľavomat.sk [6] dokonce označil červenec za historicky nejúspěšnější měsíc, během kterého byly jedničkou na trhu. „Celkově jsme za první pololetí 2013 meziročně rostly o více než 80%,“ uvedl mluvčí webu Tomáš Sroka. Nedávno dokonce portál zřídil i vlastní sklad [7] . Ještě tento měsíc chce přinést i nabídku nových automobilů.

Aktuální situaci na trhu vnímá jako konsolidaci, „když malí a slabí hráči odpadávají a velké portály sílí.“ I nadále však vnímá trh hromadného nakupování jako perspektivní s potenciálem růstu. Velkou šanci spoustě malých portálů však nedává. „Odhaduji, že vedle výrazně velkých hráčích perspektivně fungovat 3 až 5 malých.“

Situaci na trhu stejně zhodnotil i slevový portál ZľavaDňa.sk [8] . „Našemu portálu patří momentálně 30% trhu, jsme dlouhodobá tržní jednotka. Tato situace se nás nijak nedotýká, spíše posiluje naše postavení na trhu, „uvedl jednatel portálu Zdenko Hoschek.

Finanční problémy vyloučil. „ZľavaDňa.sk od svého vzniku v říjnu 2010 nepřetržitě generuje zisk. Zároveň jsme před dvěma lety vstoupily na český trh, kde vlastníme dva projekty, které jsou stejně v černých číslech. „Aktuálně firma zvažuje i koupi dalších projektů. Jednu by měla ohlásit už příští měsíc.

Menší weby investují střídmě

Ani oslovené menší weby z top15 s provozem problémy nemají. Portál ZaBagatel.sk [9] podle mluvčího Ondřeje Duffek „v současné době problémy s placením závazků nemá.“ Přiznává, že z pohledu tržní pozice na tem na Slovensku není tak dobře, jako v Česku. Využívá však například sdílení českých nabídek i pro slovenské zákazníky a opačně.

Cestu rozumných investic si prý vybral i portál Zlavotoc.sk [10] . „Investice do každé jedné marketingové aktivity jsou promyšlené a vždy několikrát zváženy. Nepatříme mezi největší portály na trhu a náš rozpočet má své limity, „uvedl jeden z jednatelů Filip Bubeník. I druhý z majitelů háji jisté výdaje na reklamu. „Značka nemusí být velká a všudypřítomná reklamou, aby poskytovala kvalitní a spolehlivé služby,“ říká Dušan Kubíček.

Firma si chválí stabilní klientelu, která se na portál vrací. I díky ní podle Bubeníka ustálí loňskou konsolidaci. „Tehdy trh se slevovými portály opustila zhruba polovina hráčů,“ dodal.

Některé portály se sdružují iv České asociaci portálů kolektivního nakupování ( SAPKN [11] ). Aktuálně má sdružení sedm členů. Jedním z nich je i první slovenský slevový portál ZaMenej.sk [12] . Na trhu by měl být po pádu Slevomat tržní trojkou.

Jednatel společnosti Jozef Vikarský si finanční kondici pochvaluje. „Jsme stabilní a silná firma, provoz portálu zvládáme po celou dobu z vlastních zdrojů. Vstup investora tedy nikdy nebyl nutný a momentálně o něm ani neuvažujeme. „Expanzi do jjiných zemí zatím firma neplánuje, soustředit se chce jen na slovenský trh.

Ani další z členů sdružení problémy nemá. Portálu CenyNaDne.sk [13] se prý dokonce daří iu sousedů. „Na českém trhu jsme momentálně nejsilnějším Slovenská slevovým portálem,“ uvádí ředitel firmy Igor Strmiska. Působí tam přitem pod původní značkou bez založení pobočky.

References

  1. ^ Ukončení činnosti (www.zive.sk)
  2. ^ Shopcity.sk (www.shopcity.sk)
  3. ^ stránce na facebooku (www.facebook.com)
  4. ^ www.shopcity.sk (www.shopcity.sk)
  5. ^ v obchodním věstníku (www.justice. gů.sk)
  6. ^ Zľavomat.sk (www.zlavomat. cs)
  7. ^ zřídil i vlastní sklad (www.zive.sk)
  8. ^ ZľavaDňa.sk (www.zlavadna.sk)
  9. ^ ZaBagatel.sk (www.zabagatel.sk)
  10. ^ Zlavotoc.sk (www.zlavotoc.sk)
  11. ^ SAPKN (www.sapkn.sk)
  12. ^ ZaMenej.sk (www.zamenej.sk)
  13. ^ CenyNaDne.sk (www.cenynadne.sk)

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.