Martin neodolal pokušení prohlédnout si aktuální slevy a protože mu dosluhovala žiletka, potěšilo ho, že ji našel na jednem z portálů za poloviční cenu. „ Říkám si super, akorát to potřebuji, tak jsem to hned i objednal, doručení mělo být do 14 dnů ale říkám si tolik ještě vydržím. K mému překvapení mi přišla zásilka z východu (…) už do dvou dnů. Nechápal jsem Čo je to vlastně za zásilka, ale otevřel jsem a byl jsem mile překvapen, dokud jsem žiletky nepoužil. Byl to nezapomenutelný pocit! Musel jsem se Dohol vlastní asi 5 měsíční žiletkou, protože každý pohyb novou žiletkou nerez, ale trhal mé vousy, „ napsal čtenář, který se hned stěžoval nejen u prodejce a také na slevovém portálu, ale prý mu na jeho výzvy nikdo neodpověděl.
Ani zdaleka to však nebyla jeho jediná trpká zkušenost. „Dříve to bylo zase s koberci, 90% sleva na koberec, říkám si super za 10ti ceny si snad vyberu nějaký i dražší. Hned mě ale kontaktovali, že takový koberec už nemají a že mi pošlou jiný ale už po slevě 3 krát dražší s rozměrem na jedné straně o 10 cm delší, „ dodal Martin, který má těžké srdce i na takto zakoupené dovolenkové pobyty, kde v hotelu v zimě netekla teplá voda, dveře se sami otevíraly a museli je neustále zamykat.
Jelikož podobné nepříjemné problémy měli i další Slováci, oslovili jsme Slovenskou obchodní inspekci, podle níž loni zaevidovali 58 podnětů, z nichž bylo 7 opodstatněných . V tomto roce však jejich počet stoupá, nebot pouze k 31. březnu už dostali 37 az nich bylo opodstatněných až 19, což představuje téměř 3násobek oproti celému minulému roku . Topky informovala tisková mluvčí Ústřední inspekterátu SOI Danuša Krkošová, která prozradila i to, jak by měl Martin v prvním případě postupovat.
„Pokud se na zakoupeném zboží vyskytla chyba v záruční době, má spotřebitel právo uplatnit reklamaci. Pokud na reklamaci prodávající neodpovídá, má možnost podat podnět ke kontrole na příslušný krajský inspekterát SOI v územní působnosti, kde se prodejce nachází, „ dodala Krkošová. Lepší je však ověřit si některé skutečnosti předem, než později plakat do polštáře.
Čo udělat před objednáním zboží nebo služby formou smlouvy na dálku
SOI doporučuje, aby si každý spotřebitel:
- ověřil adresu a sídlo prodejce, (pozor: pronajímatel domény s koncovkou „cz“, může být mnohdy i ze zahraničí),
- přečetl všeobecné obchodní podmínky prodejce,
- upřednostnil možnost platby na dobírku nebo platby při osobním odběru,
- velmi důsledně zvážil platbu předem při neověřeném prodejci,
- vyhledal reference o prodejci a jeho serióznosti, například z diskusního fóra,
- přečetl názory a zkušenosti jjiných spotřebitelů na prodejce.
Podněty, které řeší Slovenská obchodní inspekce
- provozovatel webu neuvádí úplné informace o podmínkách zakoupení a dodání kupónů,
- spotřebiteli není umožněno vrátit kupón do 7 pracovních dnů,
- nedodání kupónu ve smluvené lhůtě,
- nevyřízení reklamace v souvislosti s nákupum kupónů,
- klamavé informace o podmínkách koupě kupónů a jeho následného použití,
- klamavé informace o podmínkách zakoupení zboží po předložení kupónu u prodávajícího,
- chybějící informace o obchodním jménem a sídle společnosti jednak u provozovatele portálu nebo informace o prodávajícím,
- problémy po zakoupení kupónů s jeho reálným použitím – zejména v případech služeb – nemožnost uskutečnění nebo sjednání termínu na čerpání služeb, nebo opožděné dodání zboží,
- nedodání zaplaceného produktu vůbec,
- nevrácení peněz za neposkytnuté služby – zboží,
- nemožnost uplatnění reklamace nebo její nevyřízení v případech nekvality dodaného produktu.
V případě, že se stanete obětí podvodu ze strany slevového portálu, SOI doporučuje tyto skutečnosti sdělit na prokuratuře, nebo na policii. K podání je třeba připojit doklady o zaplacení nabízené služby, resp. nabízeného zboží. Problémy s platbou přes internet by zase měla řešit Národní banka Slovenska – elektronické platební systémy.
Komentáře