Část rozsáhlých doků v irském Belfastu patřila loďařské společnosti Harland & Wolff, která kromě jjiných velkých plavidel postavila i „nepotopitelný“ Titanic. Jeho velikost udivovala tehdejší svět – dosahovala délku téměř tří fotbalových hřišt. Píše Boris Horák ve své knize Titanic: Pýcha a zkáza, PLAT4M Books, 2012.

 Všechno to začalo v roce 1907. Tehdy se setkali Joseph Bruce Ismail, generální ředitel společnosti White Star Line, a Lord James Pirro, většinový majitel stavební loďařské společnosti Harland & Wolff. Dohodli se, že postaví tři největší zaoceánské parníky tehdejšího světa. V plánu bylo i jejich nadprůměrné vybavení se záměrem nabídnout náročným cestujícím nejlepší možné pohodlí. Nejprve chtěli postavit dvě lodě az jejich zisku po určité době třetí.

Titanic byl druhou v pořadí. Jeho starší sestra, Olympic, plula ve službách White Star Line až do roku 1935, kdy ji vyřadili z provozu. Mladší sestru, Britannic, postihl stejný osud. Během první světové války narazil 16. listopadu 1916 na německou minu neDaleko řeckého pobřeží av průběhu hodiny se potopil. O život přišlo 30 lidí z 1 066 na palubě. Původně se tato loď měla volat Gigantic, ale na základě neštěstí, které postihlo Titanic, loď přejmenovali. Nechtěli lidem připomínat velkou kampaň na „nepotopitelnou, nejúžasnější loď všech dob“. Britannic nikdy nepoužili na přepravu přes Atlantik, tedy za účelem, pro který loď zkonstruovali.

V letech 1908 a 1909 začali pracovat na Olympicu i Titanicu. Olympic dokončili 20. října 1910 a pod velením kapitána Edwarda J. Smithe, přesně o jedenáct měsíců později 21. června 1911, vyplul na svou první plavbu z Liverpoolu do New Yorku. Při kotvícím manévru vedeném newyorským lodivodů se stala malá nehoda. Loď do přístavu vtahoval celý tucet vlečných člunů. Jeden se dostal do proudu za lodí z vrtule pohonu. Tlak ho přitáhl k parníku, srazil se s ním a táhl ho pod zadní část Olympicu. Vše se nakonec skončilo šťastně, posádka remorkéru se dokázala vysvobodit poslední chvíli ze smrtelného sevření. Poškozený člun dotáhli ke břehu jiné remorkéry.

O tři měsíce později se Olympic však dostal do vážnější kolize. Ta skončila téměř katastrofou, když se loď srazila s křižníků britského královského námořnictva HMS Hawke. Olympic ze srážky vyvázl velmi vážně poškozen a musel se vrátit do svých domovských doků v Belfastu, kde ho několik měsíců opravovali. Porušené byly dvě oddělení lodě a jedna ze tří gigantických vrtulí pohonu. Vyšetřovací komise britského námořnictva Royal Navy obvinila Olympic z toho, že jeho obrovská velikost způsobila sací tl když, který Hawke vtáhl do boku parníku. Na velitelském můstku i při tomto manévru stál kapitán Edward Smith.

Titanic z těchto důvodů dokončili opožděně, až začátkem ledna 1912. Dalo by se říci, že pokud by nedošlo k této nešťastné kolizi, nestane se ani kolize s ledovcem. Loď byla podle tehdejších nejpřísnějších předpisů vystrojená 20 záchrannými čluny, jak to určovaly plavidlům s výtlakem 10 000 a více tun. Titanic měl dokonce větší počet člunů, nebot zákon předepisoval pouze 16. Původní návrhy plánů Olympicu i Titanicu zahrnovaly dokonce až 48 záchranných člunů.

To však radikálně odmítla přepravní společnost White Star Line, aby se nenarušil design vrchní paluby. Na Titanicu ukončili veškeré práce 31. března 1912, hned o tři dny provedli první zkoušky jeho schopností. Vyzkoušeli například jak rychle se loď zastaví, pokud jede rychlostí 18 uzlů. Při zapojení obou motorů naplno v zpátečním směru potřeboval na to tři minuty a 15 sekund. Loď za ten čas prošla skoro kilometr.

________________________
 Stavba Titaniku je jeden z mnoha doplňků příběhu potopení legendárního Titanicu, které si můžete přečíst v knize Titanic: Pýcha a zkáza od Borise Horáka (na obrázku vlevo). Publikace vyšla ve vydavatelství PLAT4M Books v únoru 2012 a patří již tři měsíce k nejprodávanějším například v obchodní síti Kaufland. Její elektronická verze se dokonce držela dva týdny na vrcholu žebříčku prodejnosti e-shopu Wooky a dodnes se drží na 7. místě prodejnosti internetového knihkupectví Mingle.sk. Knihu si můžete zakoupit ZDE .

________________________
Boris Horák: Tiatanic: Pýcha a zkáza, PLAT4M Books, 2012

Kolik Slováků bylo na palubě pyšného Titaniku?
Prožili nebo zahynuli spolu s dalšími 1 500 nešťastníky v mrazivých vodách Atlantického oceánu?

Autor krok po kroku podrobně popisuje posledních 160 minut největšího námořního neštěstí a osudy pasažérů dosud nejdokonalejší lodě historie. Zachycuje dosud jen málo známé okolnosti potopení obrovského zaoceánského parníku. V napínavém příběhu před sto let nechybí ani odhalení skutečné pravdy příčiny potopení, kterou před světovou veřejností celých 98 let tajila vnučka jednoho z důstojníků Titanicu. Seznámíme se is dalšími životními osudy těch, kteří si v nešťastnou noc ze 14. na 15. duben zachránili pouze holý život.

Počet stran: 180
Vazba:
Brožovaná vazba
Rozměr:
105 x 175 mm
Hmotnost:
300 g
Jazyk:
Slovenská
ISBN:
978-80-970747-4-6
Rok vydání:
2012

přepravní společnost –

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.