Original article

O víc jak tisíc ton menej oproti roku 2012. Taký byl vlaňajší výsledok přepraveného nákladu leteckou dopravou na Slovensku. Po rokoch kontinuálneho rastu tak prišiel mierny prepad. „Kapacitne sme schopní zvyšovat objemy, no trend objemů je závislý od ekonomiky exportných a importných zemí. A, samozrejme, i od ekonomiky Slovenska,“ vysvetľuje mluvčí spoločnosti DHL Martina Klimová.

Jeden hráč

Až 99 percent nákladu prejde bratislavským letiskem a práve DHL je největším cargo přepravcem u nás. „V minulem roku uviedla DHL do prevádzky svoje nové stredisko na spracovanie nákladu. Malo by to prispiet ku kvalite zázemia a Dalšímu rastu vybavovaného nákladu v Bratislave,“ uvádí mluvčí bratislavského Letiska M. R. Štefánika Veronika Ševčíková.

Menšie nákladné zásilky na pasažierskych letoch přepravujú i spoločnosti ČSA či Travel Service. „Objem přepravovaného zboží síce významne ovlivňuje blízkost letiska ve Viedni, ale pro celý rad zákazníků spoločnosti je práve Bratislava požadovaná jak cieľová destinácia doručení leteckého carga,“ tvrdí hovorca Českých aerolínií Daniel Šabík. A zároveň dodáva, že znovuobnovenie prevádzky linky mezi Prahou a Bratislavou v polovici decembra má i z tohto pohledu sľubný potenciál.

Nová konkurencia

Ten zatial není naplno využitý. Množstvo zboží, který prejde přes bratislavské letisko, by po novem měla zvýšit práve nová spoločnost Air CargoGlobal. Podle odborníka potenciál pro novú spoločnost existuje. „Avšak potřebuje mít jasno v tem, co, kde a za akých podmínek jde přepravovat. Plus musí mít dohodnuté pravidelné objemy a toky zboží,“ hovorí vedúci Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity Antonín Kazda.

Zároveň upozorňuje na úskalia. Začat naraz lietat s dvoma Boeingami 747 je totiž podle neho neobvyklý a dost riskantný postup. Konkurencia v nákladnej doprave je přitem značná. „Potenciál se nedá odhadnút, pretože všetko závisí od cenovej politiky a od toho, akých zoženie zákazníků. Ukáže se to až po rozbehnutí firmy. Podle dostupných informácií však pôjde o velmi malú spoločnost, která teda bude náchylná na kolísanie dopytu. Pro ňu bude extrémne důležité nájst dlhodobých zákazníků,“ uvádí analytik spoločnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Hlučný rozvoj

Bratislavské letisko přitem nabízí nákladnej doprave viacero výhod. „Nemá obmedzenú nočnú prevádzku a ani kapacitne není plne vyťažené,“ dodáva Antonín Kazda.

Nákladným dopravcem prevádzkujúcim nákladné Specialy nahráva i to, že nízkonákladové spoločnosti, které mají v Bratislave prevahu, svoje lietadlá pro dopravu leteckého nákladu formou dokládky vůbec nevyužívajú.

Na druhej strane však Další rozvoj carga v Bratislave by se sebou priniesol i negatíva. „Samozrejme by mohol pritiahnut nové pracovné miesta a pomôct jeho rozvoji. Spája se s ním však i několik negatívnych faktorů, akými jsou napríklad zvýšené zaťaženie priľahlej infraštruktúry, hlavně cestnej, a väčšia hluková záťaž okolia. Podstatná čast cargo letů je totiž v skorých ranných a neskorých večerných hodinách,“ dodáva hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

doručení zásilek – Google News

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.