Ve třídě kompaktů zuří nelítostný boj o místo na výsluní. Ačkoliv momentálně se v záplavě pozornosti koupi zejména novotou vonící VW Golf sedmé generace, věčný rival Ford Focus se také tlačí do přízně motoristického publika. Zejména zásluhou nejnovější položky v sestavě svých pohonných jednotek.

Avantgardní benzínový tříválec s litrovým zdvihovým objemem totiž provází i renomé mezinárodního Motoru roku 2012 (Engine of the year awards 2012). Ve Focusu jsme vyzkoušeli výkonnější z jeho dvou verzí. Společnost mu dělá šestistupňová převodovka.

Prověřený časem

fází kompaktního Forda třetí generace už stihl prověřit čas. Nevtiera se do pozornosti nakašírovanou okázalostí ani lehkomyslný rozpustilosti. Spíše staví na ofenzívnosti, která ladí se sportovní historii Focuse. Vždy se podílela na komerčním úspěchu tohoto modelu. Aktuálně vystavuje na odiv vyzývavé čelo s trochu předimenzovanými otvory náporového chlazení, ostře skloněné čelní okno a štíhlou siluetu shora ohraničenou splývavou střechou.

Kšilt nad zadním oknem ji dotváří efektní koncovkou. V případě testovaného exempláře do akční výbavy Spirit X zapadají ještě hliníkové šestnáctky a fotogeničnosti celku se nad její rámec spěchají na pomoc lišty denních LED zakomponované v tělesech hlavních světlometů.

Ergonomický velitelský můstek

Tón kokpitu udává svěží – dle vzoru prémiových modelů trochu těsná – architektura av jejím rámci členitá palubní deska se sportovně asymetrickou centrální částí orientovanou na řidiče. Ve vysokém středovém panelu nevšedně vedle sebe koexistuje krátká řadicí páka s rukojetí parkovačky. Ergonomicky bezchybné řešení. Ocení ho zejména řidiči, kteří ruční brzdu nevyužívají jen na znehybnění auta.

Pěkně formovaný věnec volantu skvěle padne do dlaní. Záleží na vkusu, ale podle nás visí na něm až příliš velký počet spínačů. Jejich ovládání vyžaduje zrakovou kontrolu na úkor pozornosti k dění před vozidlem. Hluboce zapuštěný přístrojový štít je dobře stíněný, přehledný a kompletní.

Palubní počítač s informačním systémem ECOmode má zas bohatě strukturované menu a dá se v něm pohybovat oběma směry. Kvete, že konektor USB se přestěhoval ze složky před spolujezdcem (kde byl pro řidiče nedostupný) do středové loketní opěrky. I objemné odkládací prostory v předních dveřích si zaslouží pochvalu.

Sportovní přední sedadla poskytují nadprůměrné boční vedení a výhled do zatáček částečně stíní předsunuté sloupky karoserie.

S rezervou či bez ní

S vyšším posedem na zadní dělené lavici cestující získali výhled do stran, jaký by kvůli vysoké hraně bočního prosklení neměli. Také solidní oporu stehen, přičemž chodidla se dají zasunout pod přední sedadla, pokud řidičovo nekotvěte v krajní spodní poloze. Velký rozvor garantuje, že ani vyšší než průměrně fyzicky disponováni jedinci si nemusí kolena zapírat o přední opěradla.

To se hodí, protože nad hlavou není místa nazbyt, a tak si dlouháni musí ve Focusu přece jen trochu podsadou. Body zavazadlovému prostoru ukrajuje vysoká nakládací hrana. Deklarovaný základní objem 363 litrů se na pohled jaksi nezdá. Aha, v tomto čísle je započítán i meziprostor pro minirezervu.

Do výbavy Spirit X patří, proto se i přepravní kapacita kufru scvrkla na chudších 316 litrů. Pokud nestačí a zadní sedadla jsou neobsazené, dají se obětovat. Chce to dva – možná tři chmaty. Pokud třeba, pak třeba zasunout hlavové opěrky, vyklopit sedák a sklopit opěradla. Trochu náročnější operace, ale na jejím konci máme k dispozici zcela rovnou prodlouženou ložnou plochu. A ta má svou cenu.

Síla malého tříválce

Litrový motor do auta nižší střední třídy? A ještě tříválec? Ještě před pár lety by podobný pokus neměl šanci. Pouze pokud jako recept na neúspěch. A vidíte, Ford Focus s 1,3-tunovou hmotností si tento dosud asi nejextrémnější projev moderního downsizingu osedlal. Na jeho obhajobu je třeba hned na začátku dodat, že nevyužívá atmosférické plnění jako bývalý motor Škody (HTP), ale turbo doping. Vlastně kromě počtu válců není Čo porovnávat.

Věru neinformovaný zpoza volantu mini kubaturu ani skromnou tříválcový koncepci neodhalí. Zpráva se totiž překvapivě udatně. Na volnoběh motorek běží „kulato“ a jen tiše „ševelí“. Ani rozběh z místa nemá slabiny. Jen když zkoušíme, jakou zátěž ještě snese, bez varování zhasne. Jeho doménou jsou zjevně střední otáčky. Pružným zrychlením v této oblasti určitě dá na frak moderním atmosféricky plněným šestnáctistovka.

akceleraci na stovku za 11 sekund se jim téměř vyrovná. Přitem je méně hlučný a pod plným plynem místo očekávaného dunění produkuje uchu celkem lahodící dufkane. Pětka se dá zařadit již při šedesátce (1 200 otáček), ale jen na udržení rychlosti. Na zrychlení se zařazeným vyšším převodovým stupněm potřebuje „jednolitrík“ alespoň 1 400 otáček. Z hlediska poměru dynamiky a spotřeby se ideální jeví kombinace šestky a devadesátky na rychloměru. Tehdy Focus jezdí s apetitem pod pět litrů.

Na dálnici (130 km / ha 2 800 otáček) však již okamžitá spotřeba stoupne o tři litry. Omezovač sice dovoluje motor vytáčet až na 6 500 otáček, ale s výjimkou prvních dvou stupňů ho je škoda trápit. Nám se osvědčilo posunout moment řazení o 1 000 otáček níže. Dále už malý tříválec ztrácí dech ao to více hasí svou žízeň.

Právě tři akcelerační vložky, které musí každé zkoušené vozidlo absolvovat na okruhu při měření spotřeby, mu pokazili průměr. Výsledných 6,9 l/100 km neurazí, ani nenadchne. Pro srovnání podobné rezultatů jsme zaznamenali s výkonnějšími modely Kia Cee’d SW 1,6 GDI (99 kW/135 k) a Hyundai i30 1,6 GDI (99 kW/135 k).

Potěšení z jízdy

Podvozek Focuse vybaven ceněnou víceprvkovou zadní nápravou však bez aktivních tlumičů pérování patří mezi kompaktů určitě k těm tišším a komfortnějším. Nasměrování do ostrého oblouku ho přinutí jen zlehka si pokleknout a ve výjezdu se zvolenému směru nepříčí, ani když pravačka polechtá akcelerátor.

Systém stranového přesměrování točivého momentu (TVC) ho táhne ve směru otočených kol. Focus 1,0 l se nám subjektivně zdá ještě ovladatelnější než jeho výkonnější sourozenci. A na těch jsme věru chválou nešetřili. Tento efekt zřejmě vyvolává lehčí předek spolu s přizpůsobenou charakteristickou pružení.

Základní rozměr šestnáctipalcových pneumatik na jedné straně ještě podpořil komfort jízdy, na druhé straně při průjezdu zatáček nedává autu tu boční oporu jako sportovnější formáty. Na prahu kritických situací se probouzí ESP. Vypnout se dá jen částečně.

Závěr

Motor roku se umí zalíbit kultivovaným volnoběhem, měkkými přechody i pružností ve středních otáčkách. Jeho akustický projev při masivní akceleraci si dovolíme ohodnotit dokonce jako atraktivní. Ve vysokých otáčkách už vážně ztrácí dech. Touto svou vlastností by asi odpudí sportovněji založených řidičů, ale ti o litrový tříválec asi neprojeví zájem.

V našem testu zaostal za očekáváním v disciplíně ekonomika provozu. Rozdíl mezi normovanou a naměřenou spotřebou je příliš velký. Přitem motor roku probouzí vysoká očekávání. Dá se tomu však rozumět. Podrobili jsme ho standardním podmínkám. Jemu však akcelerační vložky a jízda po dálnici přece jen více kazí výsledek než pohonným agregátem vyšších kubatur. Pokud má být Focus s tímto malým tříválcem vskutku úsporný, nesmíte ho honit.

Nezodpovězenou otázkou zatím zůstává jeho životnost. Námitka, že prvního majitele odpověď nemusí zajímat, celkem neobstojí. Právě ten ho jednou bude chtít dobře prodat.

A cena? Jak se to vezme. Na litrový motor se i akciových 14 990 € může zdát hodně, ale pokud bereme v úvahu jeho udatný výkon, šestistupňovou převodovku a úroveň výbavy Spirit X, pak je konkurenceschopná.

Nejvýznamnější prvky standardní výbavy

ABS, EBD, TCS, TVC, ESP, asistence rozjezdu do kopce, palubní počítač, tempomat, rádio s přehrávačem CD a USB kone kter, dvouzónová klimatizace, elektricky ovládaná okna a vnější zrcátka, sportovní přední sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přední mlhovky, denní osvětlení, bezuzáverový systém palivové nádrže, zadní integrovaný spoiler v barvě karoserie, zadní parkovací senzory, systém start / stop, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, šestnáctipalcová kola z lehkých slitin …

Nejvýznamnější prvky doplňkové výbavy

Speciální metalický lak Candy Red, další metalické laky, nemetalických laky Colorado Red, Frozen White a Blazer Blue, souprava šestnáctipalcových zimních pneumatik na ocelových discích kol …

Ford Focus 1,0 EcoBoost SCTi Spirit X a srovnatelné automobily na slovenském trhu
Ford Focus 1,0 CcoBoost SCTi Spirit X VW Golf 1,2 TSI BM Trendline Alfa Giulietta 1,4 T Progression Honda Civic 1,4 i-VTEC S Renault Mégane 1,2 TCE Advantage
Zdvihový objem motoru (ccm) 998 1 197 1 368 1 339 1 198
Uspořádání spalovacího motoru R3 R4 R4 R4 R4
Maximální výkon [kW (k) při ot. / Min.] 92 (125) / 6000 77 (105) / 5 000 88 (120) / 5 000 73 (100) / 6 000 85 (115) / 4 500
Maximální točivý moment (Nm při ot. / Min.) 170 – 200 / / 1 400 – 4 500 175/1 550 – 4 000 206/1 750 127/4 800 190/2 000
Převodovka 6-st. manuální 6-st. manuální 6-st. manuální 6-st. manuální 6-st. manuální
Zrychlení z 0 na 100 km / h (s) 11,30 10,20 9.4 13 10.9
Maximální rychlost (km / h) 193 192 195 187 190
Průměrná spotřeba EU (l/100 km) 5 4,90 6.4 5.4 5,30
Rozvor (mm) 2 648 2 637 2 634 2 595 2 641
Objem zavazadlového prostoru (l) 363 380 350 477 372
Cena základního modelu s DPH (€) 14 990 14 810 15 490 15 590 13 590
PRAMEN: technická dokumentace výrobců

Hodnocení
+
atraktivní design menší kufr
ergonomické pracoviště řidiče
pružný a relativně úsporný motor
komfortní pružení
stabilní podvozek

Foto – Ford

© 2013 TREND Holding, spol. s r.o.

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.