Original article

Nepriaznivá situácia ruskej ekonomiky a rozpočtový deficit na úrovni troch percent HDP doháňa politické špičky v Moskve k neobvyklým riešeniam. Najnovšou iniciatívou, která má zlepšit ruské ekonomické vyhliadky do budoucnosti je možná privatizácia strategických podniků. Změnit majitele tak může nejen aerolinka Aeroflot, ale i ropný gigant Rosneft či Ruské železnice a jedna z největších bánk VTB. „Predmetné spoločnosti možno pokladat za důležité. Když by byla cena ropy priaznivejšia, nebylo by nutné se ich takýmto způsobem zbavovat,“ uviedol pro HN Jevgenij Nadoršin, hlavný ekonóm moskovskej MTS Bank.

Snímka: ReutersSnímka: Reuters

Hľadají se investori

Predaj strategických podniků má svoje výhody i nevýhody. „Privatizáciou je možné ihned získat potřebné finančné prostriedky. V případě potřeby se můžou podniky pomocou zákonů zaviazat s činností vlády,“ tvrdí Boris Tomči když, analytik spoločnosti Finlord. Privatizáciu však možno spájat i s rizikem. „Existuje hrozba, že se k podnikem dostanou oligarchovia. Místo trhovej súťaže by se tak v Rusku jen upevnil vlastnícky oligopol,“ tvrdí Rudolf Vrábel, analytik J&T Banky. Hovorca ruského prezidenta Dmitrij Pesků se vyjadril, že o privatizáciu se můžou zaujímat i firmy ze zahraničí. Pro tie však takýto obchod nebude až taký výhodný kvůli stále platným sankciám Západu vůči Rusku. „Predpokladám, že o privatizáciu se budou zaujímat ázijské krajiny. Nedá se však vylúčit, že se může prihlásit i niekto z Evropy,“ myslí si Nadoršin.

O podiely ve vybraných ruských strategických podnikoch se však podle zahraničných médií můžou pobit ruskí oligarchovia. „Mená nepoznáme, ale možností je hned několik,“ tvrdí Nadoršin, no detaily odmieta komentovat. O Vladimirovi Putinovi je však známe, že si ve svojem okolí udržiava vlivných podnikateľů, kteří mu pomohli i při postupe v jeho politickej kariére.

Sprivatizuj, co můžeš

Není to prvýkrát, co se v Rusku privatizuje. Prvé pokusy začal Putinů predchodca Boris Jeľcin. „V těch časoch se hovorilo o tzv. Katastrojke, pretože privatizácia způsobila víc problémů jak úžitku. Musíme si počkat, či tento krok bude mít pozitívny efekt,“ uzatvára Nadoršin. Otázkou podle Nadoršina je, či se Rusku podarí vůbec začat a doviest privatizáciu do úspešného konca, a či se podiely v společnostech podarí predat za cenu, která by byla pro krajinu prínosem.

Arkadij Rotenberg

Podnikatel z Petrohradu je blízkym priateľem prezidenta Vladimira Putina. V minulosti dokonca spolu trénovali džudo. Spolu se svojím bratem Borisem je vlastníkem spoločnosti Strojgazmontaž, která se zaoberá výstavbou potrubí a elektrických sietí. Po anektovaní polostrova Krym dostal Rotenberg od Putina zákazku na výstavbu mosta, který má prepojit polostrů s ruskou pevninou. Momentálne se nachádza na sankčnem zozname Spojených štátů.

Majetok:1,23 miliardy dolárov

Genadij Timčenko

Majitel investičnej skupiny Volga Group podniká hlavně v oblasti energetiky, dopravy a infraštruktúry. Pod patronátem má i železničného dopravcu Transoil a poisťovňu Sogaz. Je též v predstavenstve ruskej Kontinentálnej hokejovej ligy a podobne jak Rotenberg má priateľské vzťahy s prezidentem Putinem. V minulosti spoluvlastnil schránkovú spoločnost Guvnor na Cypro. Jej akcií se však vzdal jen den před tím, jak se ocitol na sankčnem zozname Spojených štátů.

Majetok:15,3 miliardy dolárov

Ališer Usmanov

Ruský magnát se narodil v Uzbekistane. Je majoritným vlastníkem priemyselného konglomerátu Metalloinvest, přes který podniká ve viacerých odvetviach od energetiky přes dopravu až po metalurgiu. Vlastní i vydavateľský dem Kommersant, který vydáva ekonomický denník rovnakého mena. Ve vlastníctve má též teleoperátora Megafon a je spolumajiteľem portálu Mail. ru, který je největším a najznámejším internetovým portálem rusky hovoriacich zemí.

Majetok:19,6 miliardy dolárov

Roman Abramovič

Ruský podnikatel, investor a niekdajší politik žije momentálne v Londýne. Nestratí se však ani v Kremli. Než byl prezidentem v Rusku Boris Jeľcin, byl to práve Abramovič, který odporúčal Putina jak možného budouceho prezidenta. Svoje podnikanie rozvíja nejen v Rusku, ale i ve Veľkej Británii, kde je spolumajiteľem investičnej skupiny Millhouse LLC. Známejší je však jak vlastník futbalového klubu Chelsea Londýn.

Majetok:7,8 miliardy dolárov

Michail Prochorov

Rodený Moskovčan je nejen úspešný podnikatel, ale skúšal to i v politike. V roku 2012 dokonca kandidoval na funkciu prezidenta Ruskej federácie. Skončil tretí se 7,94 percenta. Vlastní metalurgickú spoločnost Noriľsk Nickel, která je největším svetovým producentem niklu a paládia. V minulosti viedol spoločnost Polyus Gold, který je největším producentem zlata v Rusku. Žije i v Spojených štátoch, kde vlastní basketbalový tím Brooklyn Nets.

Majetok:10,9 miliardy dolárov

Které spoločnosti se chystá Rusko privatizovať?

Aeroflot

Tyto aerolinky jsou největšími v Rusku. Spolu s flotilou, kterou tvorí 162 lietadiel, vlastnia i viaceré dcérske spoločnosti jak Pobeda či Donavia. Aeroflot zamestnáva 30-tisíc Lidi a jej ročný čstejný příjem za rok 2013 byl 9,14 miliardy dolárů.

Alrosa

Spoločnost vznikla ještě v roku 1992 a zaoberá se ťažbou diamantů. V tomto segmente se radí mezi najväčšie na svete. Ťaží v Jakutsku, Archangeľskem regióne i v Afrike. Víc jak 28 percent svetovej ťažby diamantů má pod palcem práve tento gigant.

Rosnefť

Spoločnost vlastnená ruskou vládou je lídrem v ťažbe a spracúvaní ropných produktů. Rosneft získala na vážnosti ještě víc po tem, jak v roku 2013 ovládla v dražbe niekdajší ropný gigant Jukos, který vlastnil Michail Chodorkovskij.

Bašnefť

Spoločnost z baškirského mesta Ufa se podobne jak Rosneft zaoberá ťažbou a spracovaním ropy. V minulosti ji vlastnila sovietska vláda, ale během Jeľcinovej privatizácie ji získali súkromníci. V polovici roka 2014 se stala väčšinovým vlastníkem opät ruská vláda.

VTB Bank

Banka VTB se radí mezi najväčšie univerzálne banky v krajine. Svoje pobočky má nejen v Rusku, ale i v některých krajinách Evropy, Ázie či Afriky. Spoločnost je registrovaná v Petrohrade, hlavné sídlo má však v Moskve.

Russian Railways

Ruské železnice vznikli v roku 1992 a jsou největším železničným osobným i nákladným přepravcem, V roku 2012 se zaradili do trojice největších dopravných spoločností sveta. Vlastnia i železničnú siet v celkové dĺžke 86-tisíc kilometrů.

Sovcomflot

Přepravná spoločnost se zaoberá v prvém rade distribúciou petroleja, ropy a plynu pomocou nákladných lodí. Je najväčšou lodiarenskou spoločností v Rusku. Od svojho vzniku v roku 1995 byla vždy pod kontrolou ruskej vlády.

přepravna spolocnost – Správy Google

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.