Všechno bývá jednoduché. No někdy jen dokud netřeba cosi dořešit. V zahraničí už pak kuchyňská angličtina nemusí stačit.

Rozhodli jste se nakupovat přes internet? Výhodná cena nemusí být všechno. Posuďte možnosti doručení či bezpečnost platby. A pokud vás lákají zahraniční stránky, zvažte své jazykové znalosti.

Vše vypadá velmi lehké, zatímco netřeba řešit problémy. Například pokud neprojde platba, nebo pokud třeba reklamovat.

Vede dobírka

Čo se týče platby a doručení, u Slováků jednoznačně vyhrává osvědčená dobírka. Podle portálu Heureka.sk s ní má zkušenosti více než osmdesát procent našich kupujících. Považuje se za nejbezpečnější – za zboží platíte až tehdy, když ho máte v rukou, být zabalený v krabici nebo v obálce.

Prodejci však dobírky velmi nemají v oblibě, zejména pokud jde o fyzické osoby a bazary – vrácena dobírka pro ně znamená nejen to, že neprodali, ale i zbytečné náklady v podobě poštovného navíc.

Proto je možné, že cenu zboží vám zvýší jen proto, aby pokryly ztráty z jjiných neprebraných zásilek.

Blízko neznamená prostě

Jak nakupujeme

Internetové obchody

  • Ženy věří bankovnímu převodu, muži si jdou po zboží osobně.
  • Dobírka je nejčastějším způsobem platby za zboží nakoupené na internetu (zkušenosti s ní má 83% Čechů nakupujících online).
  • Následuje internet banking (43%), třetím nejvíce používaným způsobem placení je karta (28%).

Zdroj: Heuréka / NMS Market Research, 2 200 respondentů

Dobírka bývá volbou při koupi zboží i ze sousední České republiky. Každý prodejce však tuto možnost nenabízí.

Někteří umožní jen platbu na účet (například otevřený na Slovensku a lze tedy platit v eurech) a zboží posílají jako doporučenou zásilku.

Zaslání dobírkou z Česka je i poměrně drahé – jen příplatek za tuto službu přes Českou poštu je od 50 korun výše (záleží na druhu zásilky).

Někteří prodejci využívají možnost vozit balíky na Slovensko a cenu balíčku snížit.

Při platbě bankovním převodem do Česka se třeba připravit na komplikace v podobě vysokých poplatků za výměnu eur na české koruny, případně za zpracování platby na účet příjemce ze strany jeho banky.

Ty snáší buď kupující t když, že mu je prodávající započítat do ceny zboží, nebo přes platbu s garantovaným OUR poplatkem.

Peníze tehdy přijdou příjemci v českých korunách v hodnotě zboží. Vše ostatní se strhne kupujícímu při převodu peněz (například ve VÚB při platbě do 300 tisíc korun snášíte navíc poplatek 200 korun).

Pokud zvolíte platbu běžným bankovním přeshraničním převodem, prodávajícímu zůstane z ceny zboží io stovky korun nižší částka, Čo může od vás dodatečně uhradit.

PayPal a jiné

Bezpečnost při platbách z jjiných zemí (ale už i na Slovensku) nabízejí platební systémy, jako například PayPal, MoneyBookers a podobně.

Pro mnohé kupující je výhodou druhého zmíněného systému to, že má webovou stránku iv češtině a po platbě přijde do mailu upozornění v češtině.

Pokud nakupujete ve velkém eshopu (například na eBay), systém vás navede pohodlně až k platbě zmíněnými službami. V tomto případě, pokud nejste důslední při studiu podmínek, vám stačí „kuchyňská“ angličtina.

Někdy se však může stát, že na hlavní stránce eshopu sice svítí logo platebního systému (například PayPal), no při platbě konkrétnímu obchodníkovi takovou možnost nenajdete a musíte vybírat jinou (například MoneyBookers nebo i Western Union a podobně).

Při placení veshope se také může stát, že banka vaši platbu zastaví, protože příjemce peněz vyhodnotí jako nedůvěryhodného a dodavatel vás začne bombardovat maily, Čo se stalo.

Komunikaci v cizím jazyce se nevyhnete ani tehdy, pokud chcete stornovat objednávku, protože jste omylem klikli na jiné zboží – při oděvech například v jiné barvě.

Minimum o placení

Platební karta

SEPA inkaso

  • SEPA – pro státy EU, Island, Lichtenštejnsko, Norsko, Švýcarsko a Monako).
  • Lze jej použít i na jednorázové platby, využívá se v Rakousku a Německu (Ebay, Amazon), dá se i ze SR (povinně s dvouletým přechodným obdobím má být od roku 2014).
  • Při nákupu uvedete prodejci kromě souhlasu i číslo účtu ve tvaru IBAN a BIC – swiftový kód vaší banky (oba údaje naleznete na výpisu, případně na kartě k účtu).
  • Prodejce si peníze stáhne, vy do osmi týdnů můžete platbu odvolat ve své bance bez uvedení důvodu. Doporučuje se to vš když, jen pokud zboží či služba neodpovídaly původní nabídce či požadavku.
  • Vaše poplatky za SEPA inkaso budou kolem 20 centů.

Převod na účet

Běžný převod

  • Můžete ho uskutečnit přes internet banking nebo osobně v pobočce.
  • Převod do zahraničí vás bude při nižších částkách (například do 1 700 nebo 2000 eur) stát do deset eur, cena při papírovém platebním příkazu bývá až dvojnásobná.
  • Při vyšších částkách se platí desítky eur za převod i přes internetbanking.
  • Pokud platíte do ČR nebo Polska, příjemci banka strhne poplatek za výměnu peněz, resp. za zpracování platby.
  • Převody v rámci domácího platebního styku jsou součástí vašeho balíčku nebo si banka strhává kolem 20 centů, v pobočce kolem eura.

Regulovaný převod do zahraničí (EU, EHP, SEPA)

  • Je výrazně levnější než běžný převod, platí se za něj jako za domácí převod.
  • Požadovanou částku posíláte v eurech, příjemce v zemi s jinou měnou než euro však platí za výměnu peněz či zpracování platby.
  • Platíte na účet ve tvaru IBAN, uvádíte BIC banky. Údaje vám dá druhá strana, BIC se dá najít i na webu banky, některé banky ho na základě čísla účtu vygenerují ve tvaru IBAN.

Platba s garantovaným OUR poplatkem

  • Všechny poplatky hradí odesílatel (kolik zaplatíte, záleží na částce peněz), prodávající dostane plnou cenu zboží.

Zdroj: VÚB banka, (ht), ILUSTRAČNÍ FOTO – Fotolia

Celníci počítají i přepravní

Pokud je hodnota zboží vyšší, než připouštějí limity, budete platit DPH, případně i clo.

Náklady na zboží ze zahraničí mohou zvýšit clo a DPH. Týká se to však pouze zásilek z takzvaných třetích zemí. Zásilky ze zemí Evropského společenství nepodléhají celnímu dohledu. Přímo vám je doručí bez ohledu na hodnotu zásilky.

Clo a DPH

Osvobození

Zásilky ze třetích zemí osvobozeny od plateb:

  • od cla , pokud hodnota zásilky nepřesahuje 150 eur,
  • pokud hodnota zásilky nepřesahuje 22 eur, je osvobozena i od DPH .
  • Pokud je hodnota zboží vyšší než 22 nebo 45 eur (pro zásilky od fyzické osoby fyzické osobě) nebo 150 eur a nižší než 700 eur, clo je 2,5%
  • Jinak se postupuje podle celního sazebníku .
  • Neplatí pro alkoholické výrobky, parfémy, toaletní vody, tabák a výrobky z něj.

Limity na zásilky osvobozené od dovozního cla najdete na colnasprava.sk v části Celní dohled.

balikL-120x90.jpg“ Na určení celní hodnoty se započtou i přepravní a pojistné náklady, „píše Finanční ředitelství. Budou od vás žádat dokumenty – včetně dokladu o zaplacení například přes PayPal.

doručovatelem nabízejí v některých případech službu, v rámci níž všechno za vás vyřídí. Nemusíte za to vždy platit. Pokud jde o zásilku mezinárodního internetového obchodu a přepravuje ji naše společnost v mezinárodní letecké přepravy, proclít zásilku jménem zákazníka bezplatně, píše DHL.

Pověřit můžete i Slovenskou poštu, jinak se platí podle tarifu poplatek za poštovní celní servis 3,60 eura.

Pozor na pokutu podhodnocení

Někteří kupující, aby snížily dovozní poplatky, se dohodnou s prodávajícím, aby uvedl do průvodních dokumentů nižší cenu.

Pokud je zboží podhodnocený, mají celníci oprávnění stanovit celní hodnotu zboží, upozorňuje Finanční ředitelství. Za uvedení nepravdivých údajů se v blokovém řízení platí pokuta do 331,93 eura.

Možnost volby

Kdo vám doručí zboží z internetového obchodu, můžete ovlivnit i sami. Při objednávce zboží se vám totiž může objevit seznam i s informací o ceně a termínuch dodání a působnosti jednotlivých přepravních společností.

Za vyšší komfort si však můžete značně připlatit. Například při dvojkilogramovem balíku z Číny a zboží zhruba za 200 dolarů, pokud nezvolíte žádnou společnost, neplatíte v akci nic, ale na doručení čekáte i 60 dní.

Při doručení za čtyři až osm dní různými zvolitelná přepravci si připlatíte od 40 do 90 dolarů.

Při každém e-shopu je to však jjiné. „Někdy si lze vybrat i přepravce mimo nabídky,“ říká Martina Klímová z DHL. Celou organizaci přepravy si však potom musí zajistit zákazník sám.

(ht, ILUSTRAČNÍ FOTO – Fotolia)

O pohybu zásilky vás mohou informovat i emailem

Číslo zásilky může být užitečné. Dozvíte se, Čo se s ní děje.

Přestože jste objednali zboží například v Egyptě [1] , neznamená to, že nemůžete vědět, Čo se s vaší zásilkou děje.

Obálku-120x90.jpg Seriózní eshopy v přehledu vašich objednávek napíší i číslo zásilky – tracking number. Pokud se tak nestane, zkuste o takové číslo požádat.

doručovatelem včetně České pošty umožňují, abyste pomocí přiděleného čísla zásilky balík mohli sledovat.

Pokud se vám informace například na webové stránce tandt.posta.sk / po vložení čísla nezobrazí hned, zaklikněte možnost Emailové notifikace. Když se zásilka dostane ven ze země odesílatele, přijde vám první email na vaši adresu, kterou jste zadali do systému.

Při využití služby sledování se tak například dozvíte, kdy zásilka přišla na Slovensko a kdy se dostala do přepravy.

Uvádí se nejen den, ale i čas události (v místě události). Podobně funguje sledování zásilek například i na české verzi DHL či UPS. Sledovat můžete jednu či více zásilek najednou.

(ht, ILUSTRAČNÍ FOTO – Fotolia)

Reklamace a zákon

neprobrali jste zboží? Mohou vám naúčtovat skladování. Říká to zákon.

  1. Vztahy při nákupu přes internet upravuje zákon o ochraně spotřebitele při podomním prodeji a zásilkovém prodeji.
  2. Kupující má podle něj právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu do sedmi pracovních dnů od převzetí zboží nebo od uzavření smlouvy o poskytnutí služby (odstoupení musí být v této lhůtě prodávajícímu i doručené). Od některých smluv není vůbec možné bezdůvodně odstoupit (pokud se obě strany nedohodnou jinak). Například při atypickém zboží, při zvukových, obrazových záznamech či počítačových programech, které jste rozbalili.
  3. Pokud prodávající při internetovém prodeji nesplní smlouvu nebo ji neumí splnit včas, zda v dohodnuté kvalitě, musí vás o tem neprodleně informovat. Do 15 dnů vám musí vrátit zaplacené peníze spolu se všemi prokazatelně vynaloženými náklady, které jste měli při objednání zboží. Možná se však dohodnout i na odpovídajícím náhradním plnění.
  4. Pokud zboží prodávající nedodá ve lhůtě vůbec nebo vás o prodlení s jeho dodáním neinformuje, můžete od smlouvy odstoupit a žádat náhradu škody.
  5. V případě, že má být zboží dodAno na vámi stanovené místo, jste povinen převzít ho při dodání . Jinak ho prodávající může dát uskladnit na vaše náklady.
  6. Při internetovém prodeji je záruční lhůta 24 měsíců , běží od doby, kdy jste zboží převzali. Při použité věci záruční lhůta nesmí být kratší než 12 měsíců .

(BNT Attorneys-at-law, ht)

V Evropě vás chrání jednotná pravidla, jinde je to diskutabilní

Při Slovensku internetových obchodech jsou vaše práva jasné. Těžší je to, když nakupujete v zahraničí.

parag-120x90.jpg Reklamace v osvědčených velkých eshopech nebývají komplikované. „Pravidelně nakupuji přes eBay a platím prostřednictvím PayPalu. Reklamované jsem (nebo v terminologii webu jsem otvírala případ) již pětkrát, „píše Juliana z Bratislavy. Vždy se to rychle vyřešilo, argumentovala nedodáním zboží. I přímo u prodejce emailem reklamovanou zničené knihy. Peníze jí vrátili nebo poslali nové knihy. Takový postup potvrzují i ​​další.

Může to však být i jinkdyž. „Objednávali jsme si s kamarádkami v cizině balíček za 500 eur,“ píše jiná čtenářka.

Když balík přišel, chyběla v něm nejdražší položka – tenisky. Obchod nereaguje na žádné naše emaily, nemohu najít na stránce ani telefonní číslo a kdyby tam i bylo, nevím dobře anglicky, stěžuje si kupující.

Minimální standardy

Čo tedy platí, pokud nakupujete v internetovém obchodě například v USA, Česku či v Rakousku?

V EU platí určité minimální standardy o ochraně spotřebitele. Jsou víceméně stejné ve všech členských státech, říká advokát Martin Provazník z BNT Attorneys-at-law. Náš spotřebitel by tedy neměl na svých právech ztratit.

Složitější situace je při nákupu ze třetích zemí jako například z USA. V každém státě totiž může platit něco jiného. Advokát proto radí prostudovat si všeobecné obchodní podmínky daného internetového obchodu.

Platí sice, že pokud právo země prodávajícího zaručuje menší ochranu spotřebitele, ke koupi se vztahuje slovenské právní řád, no „obyčejný spotřebitel se bude svého práva z obchodního vztahu s prodávajícím například z Číny nebo Indie domáhat jen s velkými obtížemi,“ upozorňuje advokát.

Právní pomoc

Pokud jste objednávali od obchodníka registrovaného v některém členském státě EU včetně Norska a Islandu a nedaří se vám případ řešit, existuje pomoc.

Nabízí ji Evropské spotřebitelské centrum. Případ můžete zadat vyplněním formuláře na stránce www.esc-sr.sk. Centrum vše potřebné přeloží do angličtiny. Za službu se neplatí, spory centrum vyřizuje mimosoudní cestou.

(ht, jt, ILUSTRAČNÍ FOTO – Fotolia)

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlásit

Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.