Original article

Pošty zažívajú největší nápor před Veľkou nocou a před Vianocami. Přes internetu a mobilem Lidí stále posielajú priania svojim blízkym poštou.

Na zaslání vánočního blahoželania, pohlednice[1] či vánočních darčeků blízkym, s kterými nemůžete strávit Vianoce, je stále dost času. Posledním dňem před Vianocami, v kterém bude Slovenská pošta doručovat zásilky, bude štvrtok 23. decembra.

Listy či pohlednice zaslané prvou triedou prídu blízkym na Slovensku v případě, že ich na poštu donesítě najnedřív 22. decembra. Listy a pohlednice, které chcete zaslat obyčajne (druhou triedou) musíte priniest na poštu o den dřív. Balíky s darčekmi treba zaslat ještě dřív. Balíčky zaslané prvou triedou do 21. decembra, druhou triedou do 20. decembra.

Nechajte si rezervu

Když máte známych či blízkych za hranicami, musíte si na zaslání pohlednice či balíčka nechat časovú rezervu. Čas potřebný na zaslanení individuálny a závisí od krajiny určenia a jej miestnych podmínek. Rozdielne jsou i ceny – jiné sazby jsou pro Českú republiku, Európu a ostatné krajiny sveta.

„O predpokladaných lehotách přepravy zásilek do konkrétnych zemí se zákazníci můžou informovat na poštách, na bezplatnej telefónnej linke zákazníckeho servisu Slovenskej pošty nebo prostřednictvím webovej stránky,“ hovorí Mária Hromadová ze Slovenskej pošty. Informace o tem, v kterých dnech bude v danej krajine před Vianocami zabezpečované doručování, umí však poskytnút jen príslušná poštová správa v cudzine.

Amerika bez obmedzení

Pošta v číslach
  • Listů se na Slovensku ročne pošle víc jak 240 miliónů.
  • Jen během decembra predá pošta víc jak 550-tisíc pohledníc.
  • Podle ankety Slovenskej pošty Lidí uprednostňujú zaslání vánočního pozdravu e-emailem(39 %), pohlednicou (35 %), na treťem místě je sms správa (27 %).
  • Díky internetovému obchodu rastie i počet přepravených balíků.

Problém by ste nemali mít ani se zaslaním balíčka do Ameriky, hoci se od polovice novembra z obavy před hroziacimi teroristickými útokmi obmezila přeprava zásilek civilnými letmi. Stalo se tak po tem, jak se v balíčkoch zasielaných do USA objavili výbušniny. Obmedzenie platilo pro všechny krajiny a na zásilky do USA, ne opačne.

Napríklad Česká pošta prestala prijímat balíčky nad 453 gramů, klientům místo přepravy lietadlem nabízíla iba možnost zaslania takzvanou ekonomickou cestou, teda po zemi a na lodi, co trvá podstatne dlhšie.

„Slovenská pošta přepravuje zásilky do Spojených štátů bez obmedzení. Přepravu zásilek sme z civilných letů presunuli na přepravu cargo letmi,“ povedala Hromadová. Pro tyto lety platí jiné bezpečnostné opatrenia, lebo cargo letmi ne jsou přepravovaní pasažieri.

Nápor před Vianocami

I když by se na prvý pohled mohlo zdat, že listová komunikácia ustupuje elektronickej, není to celkem tkdyž. „Listů se u nás ročne pošle víc jak 240 miliónů,“ povedala Hromadová. Počet podaných listů, pohledníc či jiných zásilek přes zvýšenej elektronickej komunikácii napríklad od roku 2005 rástol meziročne o víc jak pät percent. Největší nápor přitem pošty zažívajú před Vianocami. Odeslaných listů je oproti jjjjjiným měsícem i o tretinu až polovicu víc.

Pomáha internet

Bilanciu pošte vylepšujú nákupy přes internet, které využívajú zákazníci stále ve väčšej miere i při nákupu vánočních darčeků, přepravených balíků je tak víc. „Vliv internetového obchodu je před Vianocami značne citeľný,“ pripustila Hromadová. V predchádzajúcich rokoch byl nárast v predvianočnem období 45 až 55 percent v počte přepravených balíků oproti bežnému obdobiu

v roku. Za celý rok 2010 by mal predpokladaný nárast zásilek díky internetovému obchodu dosahovat osem až desat percent.

Když se zásilka stratí

Za doporučenú a poistenú zásilku, která adresátovi nedorazila, vyplatí pošta náhradu škody.

BRATISLAVA. Vianoce jsou pro poštu hektickým obdobím. Listů, balíčků či pohledníc býva i dvakrát víc jak v jiných měsícoch v roku. Může se preto stat, že se poslaný balíček s darčekmi stratí či poškodí. Jak a kde služby pošty reklamovat a na co máte v takem případě nárok?

1. Kľúčem je podacie číslo

Když si chcete overit, co se s vašou zásielkou stalo a kde se nachádza, můžete zavolat na bezplatnou zákaznícku linku nebo si to můžete overit na internetovej stránke Slovenskej pošty. Musíte však vediet podacie číslo zásilky a musíte mít dopředu priplatenú doplnkovú službu. V případě expresných zásilek se táto služba poskytuje automaticky.

2. K reklamačnému listu treba i potvrdenku

Když by ste zásilku predsa jen nenašli, máte ze zákona právo reklamovat jej nedoručení a požadovat náhradu škody. „Samozrejme, nedoručení zásilky je možné reklamovat, treba však vyplnit reklamačný list,“ potvrdila Mária Hromadová ze Slovenskej pošty.

Reklamáciu může podat ktokoľvek, kdo predloží podaciu potvrdenku k reklamovanej zásilce, nemusí to být jen odesílátel, může to být i příjemca, ale musí mít podací lístok. V zásade však platí, že když vám napríklad sestra poslala darčeky z Ameriky, balík vám ale nedorazil, reklamáciu by měla podat ona, lebo má k dispozícii doklad o jeho podaní.

„Když jde o reklamáciu poškodenia obsahu zásilky, které nebylo zjavné při dodaní, reklamáciu může podat adresát, avšak najnedřív následující den,“ uviedla Hromadová.

3. Iba doporučené a poistené

Náhradu škody je možné vyplatit jen při nedodaní doporučených a poistených zásilek. Za nedodání, zničenie nebo poškození „obyčajného“ listu se náhrada škody neposkytuje. Při balíkoch se poskytuje náhrada v případě, že se zásilka stratila nebo poškodila, za neskoré doručení odškodné nedostanete.

Zásilky si možno v případě záujmu poistit – pro prípad nedodání nebo poškodenia. „V praxi to znamená, že zákazník by mal vždy zvolit poistenú zásilku v případě, když zasiela zboží určitej komerčnej hodnoty,“ upozornila Hromadová.

Jana Hvozdovičová

Internetové Vianoce jsou dřív

Objednávanie darčeků přes internet by ste nemali nechat na poslednú chvíľu – zboží nemusí být na sklade a zmluvní dopravcovia nemusia stíhat predvianočný nápor.

BRATISLAVA. Vianočná sezóna se v internetových obchodoch začína dřív jak v kamenných. Zákazníci nenechávajú nákupy na poslednú chvíľu a objednávajú zboží v predstihu, aby im prišiel do Vianoc. Objednávkový nápor se začína v polovici novembra a končí se tesne před Vianocami. Nejvíc objednávek je okolo 13. decembra.

„Magický datum posledních objednávek pro zboží, který je dostupný na sklade, bude 21. december,“ povedala Jitka Součková, marketingová riaditeľka pro ČR a SR za portály Hej.sk a Obchodny-dem.sk. V takem případě však neodporúča volit platbu bankou, pretože by s expedíciou museli čakat na pripísanie částky na náš účet.

Sledujte datumy dodání

„Při osobnem odbere zboží dokážeme zabezpečit, aby ho zákazník dostal ještě do Vianoc, když si objednávku vytvorí ještě do 22. decembra,“ povedal Martin Štrba z internetového kníhkupectva Martinus.sk. „Při objednaní zboží do 20. decembra dopoludnia garantuje dodanie zboží do Vianoc takřka 60 percent slovenských internetových obchodů,“ povedal Tomáš Hodboď z portálu heureka.sk, který porovnáva ceny a zboží na internete.

Čo v případě, že zásilka predsa jen do Štedrého večera prJít nestihne? „Zákazník může zásilku nepřevzít, zrušit objednávku a nebudeme ho nijakým způsobem sankcionovat,“ hovorí Ladislav Csukás, regionálny manažér portálu Mall.sk, který se špecializuje na predaj domácich spotřebičů.

Může tak udělat kedykoľvek, nejen v případě neskorého dodání. Umožňuje to většina internetových obchodů.

Júlia Baxová z portálu Pixmania.sk zasa dodala, že když objednávka dojde s meškaním, zákazníkem preplatí poplatky za dopravu.

Vyhráva dobírka

Možností na zaplatenie za zboží nabízíjú internetové obchody obyčejně víc. Najjednoduchším způsobem placení je on-line platba bankovým převodem přes internet banking. Uskutočníte ji hned při nebo po objednaní zboží, nemusíte ani vstávat od počítača. Přes tomu je najrozšírenejším způsobem platby poštová dobírka a hodně zákazníků využíva i platbu v hotovosti při osobnem odbere.

Ceny za dodávku zboží jsou v jednotlivých internetových obchodoch rozdielne. „Cena se odvíja od veľkosti zásilky a není, samozrejme, rovnaká pro rychlevarnú kanvicu a chladničku,“ uviedla Součková. Štandardne jsou ceny stanovené pro malé zásilky do 20 až 30 kilogramů a potom pro veliké zásilky.

Jana Hvozdovičová

Hity Vianoc

  • robotické vysávače
  • meteostanice
  • herné konzoly
  • elektronické knihy
  • domáce kiná
  • DVD a Blue-ray filmy
  • počítačové hry
  • Jak nakúpit na webe

Zboží z některých internetových obchodů si můžete převzít osobne a ušetrit tak na poplatku za doručene. Čo nabízíjú najväčšie a najznámejšie internetové obchody na Slovensku?

Mall.sk

  • Čo tu nakúpite: domáce spotřebiče, video, audio, PC, mobily, foto, šport, dem a záhrada, chovateľské potřeby, hodinky a darčeky.
  • Dodacie lehoty: druhý pracovný den, v případě, když je zboží na sklade, •o všech případech uvádíjú datum doručení při každem výrobku.
  • Možnosti placení: dobírka, platba dopředu převodem na účet, platba v hotovosti nebo kartou při osobnem prevzatí zboží, platba na splátky.
  • Osobný odber zboží: v Bratislave a v sklade v Senci.
  • Nákup na splátky: prostřednictvím spoločnosti Cetelem.

Hej.sk

  • Čo tu nakúpite: mobily, mp3, GPS, digitálne foto, televízory, audio-video, počítače a príslušenst ve, biela technika, malé domáce spotřebiče, dem, záhrada, krmi ve, šport, auto-moto príslušenst ve, pneumatiky, parfumy, hodinky, zboží pro deti, zábava.
  • Dodacie lehoty: záleží na tem, kde se zboží nachádza. Když v Bratislave, může mít zákazník svoj zboží ihned (osobný odber), když v centrálnem sklade, tak do druhého dne, když je zboží na sklade u dodavatela, záleží na rychlesti dodavatela.
  • Možnosti placení: v hotovosti při prevzatí zboží, platobnou kartou na pobočke, bankovým převodem, splátky Cetelem.
  • Osobný odber zboží: v Bratislave.
  • Nákup na splátky: prostřednictvím spoločnosti Cetelem.

Alza.sk

  • Čo tu nakúpite:počítače a elektroniku.
  • Dodacie lehoty: doručení kurýrskou službou do 48 hodin podle toho, či byla objednávka vyfakturovaná predpoludním nebo popoludní. Osobný odber je možný ještě v ten stejný den, večer nebo následující den rano.
  • Možnosti placení: dobírka, bankový prevod, platba osobne na výdajnem místě v Bratislave při osobnem odbere, platba kartou.
  • Osobný odber zboží: je možný v Bratislave.
  • Nákup na splátky: prostřednictvím spoločnosti Cetelem.

Martinus.sk

  • Čo tu nakúpite: knihy, DVD a Blu-ray filmy, počítačové hry, spoločenské hry, LEGO, puzzle, káva a či.
  • Dodacie lehoty: objednávky posielajú do 24 hodin při tituloch, které mají na sklade, v ostatných případech
  • tri až 14 dní v závislosti od druhu zboží.
  • Možnosti placení: dobírka, platobná karta (CardPay – VISA, MasterCard, Diners Club), internet banking (TatraPay, SporoPay, ePlatby VUB, UniPlatba, OTPpay, ČSOB, Poštová banka, Volksbank VeBPay), osobné odbery se dají navíc platit při prevzatí kartou, v hotovosti nebo platobnými poukážkami.
  • Osobný odber zboží: v štyroch mestách (Bratislava, Nitra[2], Žilina[3], Martin)
  • Nákup na splátky: není možný.

Pixmania.sk

  • Čo tu nakúpite:elektronika, domáce spotřebiče,
  • dem a záhrada, videohry, móda a kráse.
  • Dodacie lehoty: 48 hodin až 10 dní, podle dopravcu
  • a způsobu platby.
  • Možnosti placení: banková karta, bankový prevod.
  • Osobný odber zboží: není možný.
  • Nákup na splátky: není možný.

Obchodny-dem.sk

  • Čo tu nakúpite: biela technika, malé domáce spotřebiče, počítače, GPS, mobily, televízory, audio-video, foto, hobby.
  • Dodacie lehoty: záleží na tem, kde se zboží nachádza. Když v Bratislave, může mít zákazník svoj zboží ihned (osobný odber), když v centrálnem sklade, tak do druhého dne, když je zboží na sklade u dodavatela, záleží na rychlesti dodavatela.
  • Možnosti placení: v hotovosti při prevzatí zboží, platobnou kartou na pobočke, bankovým převodem, platobnou kartou on-line, Cetelem kartou a formou splátok Cetelem.
  • Osobný odber zboží: je možný v Bratislave.
  • Nákup na splátky: prostřednictvím spoločnosti Cetelem.

Zdroj – internetové obchody

Aby ste všetko stihli včas

Kdy najnedřív objednat vánoční darčeky na internete, poslat vianočnú pohlednicu či balík s darčekmi

Listy, pohlednice a balíčky

Na Slovensko

  • 20. december – najnedřív vtedy treba odoslat balík s darčekmi druhou triedou,
  • 21. december – najnedřív vtedy treba odoslat balík s darčekmi prvou triedou a listy a pohlednice, když ich chcete poslat druhou triedou,
  • 22. december – najnedřív vtedy treba odoslat listy a pohlednice prvou triedou a balíček v případě, že ho zašlete službou Expres kurýr,
  • 23. december – poslední den, když bude Slovenská pošta doručovat zásilky.

Do zahraničí

  • Při listoch a balíkoch adresovaných do zahraničí je doručení zásilek individuálne, závisí to od krajiny určenia a jej miestnych podmínek.
  • Napríklad list či pohlednica do Českej republiky nebo do Nemecka prídu zhruba za rovnaký čas – když jsou poslané prvou triedou, bude to trvat 3 až 5 dní, když druhou triedou – 4 až 7 dní. Pohlednica do USA pocestuje dlhšie – prvou triedou 5 až 7 dní, druhou 14 až 17 dní.
  • Na doručení balíků treba ještě víc času, balík do Čiech nebo do Nemecka přijde za 4 až 9 dní (podle toho, či je poslaný prvou, nebo druhou triedou), do Ameriky dojde balík prvou triedou za 6 až 9 dní, druhou triedou za 15 až 20 dní.

Darčeky přes internet

  • 13. december – vtedy je nakupujúcich v internetových obchodoch nejvíc,
  • 20. december – internetové obchody tvrdia, že zboží objednaný do tohto datumu by ste mali do svátkov  dostat bez problémů,
  • 21. december – je to datum na posledné objednávky, ak  je zboží dostupný na sklade,
  • 23. december – je to datum na posledné objednávky, když internetový obchod umožňuje osobný odber zboží.

Jana Hvozdovičová

References

  1. ^ pohlednice (www.sme.sk)
  2. ^ Nitra (www.sme.sk)
  3. ^ Žilina (www.sme.sk)

zaslání zboží (source)

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přihlásit


Zaregistrujte se


Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.