Original article

Kovbojský klobúk, v rukách velký volant, slama trčiaca z kožených čižiem a v rádiu hrajú country vypaľovačky. Tak nejako si predstavujeme amerického kamionistu. American Truck Simulator vám dá šancu stat se jedným z nich a brázdit cesty naprieč Spojenými štátmi.

To isté, jen v ružovom

Hned na začiatku treba říct, že pokud poznáte Eurotruck Simulator 2, táto hra je od těch istěch českých tvorců a v podstate je se svojím bratem takřka zhodná, jen je zasadená do amerického prostredia. Počkajte, neodchádzajte! To vůbec neznamená, že není dobrá nebo zábavná.

Posun v oblasti grafiky v porovnaní s európskym variantem nevidno. Když tam nejaký je, je príliš nenápadný a žádné vizuálne orgie se nekonajú. Přes tomu je grafické spracovanie prijateľné. Budete se pohybovat po diaľniciach, ale i po cestách menšieho významu, a při prevzatí a doručení zásilky bude potřebné prejst mestem se všetkým, co k tomu patrí (oproti realite jsou i mestá zmenšené). Jazdit budete přes den i v noci. Nejen v tme se prejaví detailnost a reálnost. Budete musiet prepínat mezi stretávacími a diaľkovými svetlami, aby ste neoslňovali protiidúce vozidlá. Během dažďa použijete stierače a když radi robíte „tutuuuut!“, nezabudnite si nadefinovat kláves pro klaksón.

Celá hra dýcha realitou a pocit autentickosti nejvíc vystupňujete, když máte k dispozícii volant a najlepšie i monitor väčšej uhlopriečky. My sme mali k dispozícii 34“ ultraširoký monitor a volant s pedálmi. Zážitok byl skvelý. Hrat možno i na klávesnici a trebárs i na notebooku, a to díky nízkej hardvérovej náročnosti. Vtedy je atmosféra o čosi slabšia, no i tak není na zahodene. Při hre na klávesnici odpadá pocit fyzickej únavy, který při volante a pedáloch po dlhšem hraní naozaj budete mít.

A pointa?

Hlavnou náplňou ATS je doručování zásilek po krajine a budovanie vlastnej transportnej spoločnosti. Mapy jsou založené na podobe reálnych máp v zmenenej mierke a čas ubieha rychléjšie. Znamená to, že napríklad za 20 reálnych minút prejdete 300 virtuálnych kilometrů, takže se nezačnete nudit.

Na začiatku nemáte nič, prvý kamión vám zamestnávatel zapůjčí a bude znášat i všechny potřebné finančné výdavky. Po doručení prvního nákladu si zvolíte mesto, v kterém budete mít svoju firemnú garáž. Vezmete zopár zákaziek, při kterých vám bude kamión poskytnutý a v mezičase vám e-emailem přijde správa o tem, že si můžete zobrat od banky půjčku a zaobstarat si vlastný ťahač. Vtedy se začína tá zaujímavejšia čast hry. Půjčíte si peníze, navštívite predajcu a zvolíte si jeden z nabízíných modelů s rôznymi parametrami (na začiatku to bude ten najlacnejší a najslabší). Budete se musiet starat o pali ve, Tedy dotankovávat na pumpách, strážit si spotřebu a každá menšia nehoda vás bude stát pokutu za poškození cudzieho auta a náklady na opravu toho vašeho. Ťahač možno, našťastie, poistit, co při opravách oceníte.

Časem budete môct svoju firmu zhodněďovat, no najdřív musíte zadělat dostatok peňazí. Po pomerne drahem rozšírení kapacity garáže si možno v pracovných agentúrach najímat Dalších vodičů, kteří budou pro vás jazdit a zarábat vám Další peníze. Ne všichni jsou rovnako šikovní a nepýtajú si rovnaký plat, takže volit treba s rozumem.

Money, money, money, must be funny!

Aby sme mohli hovorit o plnohodnotnem simulátore kamiónovej přepravy, hra musí disponovat reálnymi dopravnými pravidlami a prepracovaným finančným systémem. V případě ATS to na 100% platí. Můžete jazdit jak cestný pirát, no dlho vám to nevydrží. Pokutu dostanete po porušení cestných pravidiel pomerne často a policajných áut jazdí okolo dost hodně. Prefrnknút križovatkou na červenú či prekročit rychlest se neoplatí, pretože pokuty jsou nastavené akosi vysoko vzhledem na vaše zárobky. Není výnimočná situácia, když na začiatku vezmete zákazku za 3000 dolárů a po odčítaní pokút a cen za opravy vám zůstane tretina. To si treba zvážit, když splácate půjčku za ťahač, pretože splátky jsou každodenné a ne malé.

Smerovky se pravdepodobne též naučíte používat ve vlastnem záujme, pretože i když do vás narazí jiné vozidlo, hra vždy zaúčtuje pokutu vám. To nám prišlo trochu nespravodlivé, no systém posudzujúci vaši vinu či nevinu by byl velmi objemný a náročný. Nehovoriac o tem, že když by takýto systém fungoval v hre, mohli by sme ním nahradit poistných likvidátorů škodových udalostí i celú dopravnú políciu s inšpekterátem.

Kabína a HUD

Pochopiteľne, že i kabíny jednotlivých modelů ťahačů jsou vymodelované podle reálnych predlôh, takže ani v tomto smere se jednotvárnost nekoná. Prvky týkajúce se informácií o navigácii možno upravovat podle potřeby. Když nebudete používat tempomat, je víc jak užitočné nechat si zobrazovat aktuálne rychlestné limity. Přes tomu, že jde o americký kontinent, v menu si budete môct nastavit naše merné jednotky a jazdit budete po pravej strane cesty. Takže netreba mít obavy, když chcete vidiet kilometre, kilogramy a 24-hodinový časový cyklus, není to problém.

Čo se nám trochu nepáčilo v európskej verzii, jsou malé ciferníky rychlemeru a otáčkomeru. Jedn když, že na nich je rychlest zobrazovaná v míľach za hodinu, a jedn když, že když chcete svoju rychlest rozoznat rýchlym pohybem oka, budete si ji musiet nechat zobrazovat na navigačnej obrazovke v pravej časti palubnej dosky. Prílišné zaostrovanie na malé čísielká se rovnako jak v reáli může skončit haváriou, zramovaním zvodidiel nebo, v lepšem případě, vybehnutím z cesty.

Ovládanie

Čo se týka možností v menu, hra je totálne prepracovaná. Nastavit možno prakticky všetko a podporované jsou všechny možné druhy ovládačů. S naším volantem byl trochu problém, pretože citlivost riadenia byla privysoká i na najnižšem nastavení, a tak sme na diaľniciach mali ťažkosti s udržiavaním rovného smeru jazdy. Hlavne, když sme se ocitli v hustejšej premávke, v zákrute a s rychlestí okolo 80km/h a víc.

Na klávesnici je to o čosi jednoduší, no volant má svoje čaro. Nechýbajú tu ani nastavenia mŕtveho chodu volantu, plynového či brzdového pedálu, podrobné nastavenia reakcií force feedbacku a množstvo iného. Když disponujete volantem s radiacou pákou, v této hre si asi nepřijdete velmi na svoje. V případě kamiónu totiž prevodovky mají i 12 a víc stupňů, ne jak Jožkova štvor-rychlestná škodovka…

Force feedback je v tomto případě kapitola sama o sebe. Atmosféru posúva o kus vyššie, pretože díky nemu doslova cítite odozvu vašeho nákladu na terén i váš štýl jazdy. Nemusí to být vždy klasický náves s zbožíem prekrytým plachtou, občas budete prevážat napríklad i bager či valec. Každý náklad se chová jinak a hra zohledňuje i jeho hmotnost a fyzikálne zákony. Když se neovládnete a preženiete to s rychlestí, může se vám stat, že náklad rozkolíšete a v najbližšej zákrute skončíte s prevráteným vozidlem. Náklady na nápravu škôd, resp. odťah vám budou, pochopiteľne, též účtované. Po krátkem tréningu v udržaní se ve svojem jazdnem pruhu však možno zvládnut i uháňanie diaľnicou v rychlesti nad 100km/h, na většině ciest to však bude znamenat překročení maximálnej povolenej rychlesti pro kamióny s rizikem pokuty.

Nám se celkem zapáčila možnost automatickej motorovej brzdy, díky které sme predišli množstvu kolízií, při kterých sme nepočítali s hmotností celého kolosu. Napríklad při pripájaní se na diaľnicu z pripájacieho pruhu s prudkým klesaním. Fyzikálne zákony a realita panujú i při rozbiehaní se s ťažkým nákladem. Kamión se nebude hýbat jak Porsche 911, ale pekne realisticky se bude pomaly rozbiehat s patričným zvukovým efektem zaberajúceho motora disponujúceho silou niekoľkých stoviek koní.

RPG-like prvky

Jak vodič se budete neustále zlepšovat a budete dostávat body skúseností podle kvality vašich služeb. Po každé zákazke vás čaká slovné ohodnotenie, súpis finančných nákladů a pripočítanie bodů skúseností (resp. i odpočítanie za způsobené nehody). Při odovzdávaní nákladu možno získat i bonusové body za parkovanie návesu. Isto si viete predstavit, že nejde o ľahkú záležitost, a preto máte až tri možnosti náročnosti, jak a kam náves zaparkovat. Ťažšiu s cúvaním, ľahšiu bez a tretí možnostou je nechat to tak a zboží odovzdat bez bonusu jednoduchým stlačením Enteru. Při prevzatí nákladu takovou výhodu nemáte. Musíte zacúvat k návesu a pripnút ho k ťahaču.

S postupem na vyššie levely si budete môct svoje schopnosti prizpůsobovat. Takže dostanete možnost zlepšovat se napríklad v přeprave nebezpečného nákladu, nebo budete získavat príplatky za zboží vyššej finančnej hodnoty. Každopádne to potrvá dost dlho, než se budete i s vašou transportnou spoločností kúpat v peniazoch a vyžaduje si to poctivú prácu, co je opät reálny prvok.

Když budete chciet maximalizovat reálnost, můžete si nechat zapnutú simuláciu únavy. V tem případě se vaša postava – vodič po dlhšej práci unaví, začne zívat, bude se mu zahmlievat před očami a vy budete musiet vyhľadat buď odpočívadlo, nebo v mestách některé z parkovísk, kde si pospíte. Využit možno napríklad i parkovisko v autoservise, v kterém si můžete při tej príležitosti nechat vykonat opravy, nebo dokonca i rôzne vylepšenia ťahača. Autenticitu poškodenia motora tvorcovia vyriešili tím, že při vyššej úrovni poškodenia vám bude motor náhodne „zdochýnať“ a na palubnej doske bude svietit výzva na navštívenie servisu.

Autori na podporu komunity spojenej s hrou vytvorili i web s názvem World Of Trucks, na kterém možno zdieľat svoje screenshoty, diskutovat a komunikovat s ostatnými hráčmi. Nám to prišlo zbytečné, no podle počtu príspevků se dá konštatovat, že si i tento krok našiel svojich priaznivců.

Naše hodnotenie

American Truck Simulator je přes minimálním zmenám vůči európskemu variantu výbornou hrou pro každého fanúšika viacnápravových kolosů, které denne doručujú zboží po celem svete. Cena za hru není vysoká a slovenská lokalizácia je úplná, i když se štipkou gramatických chýb. Popri brázdení ciest vám můžou do uší pumpovat hudbu reálne internetové rádiá podle vašeho výberu, nebo i váš vlastný playlist. Jediná slabšia stránka hry je už spomenutá grafika. Nejde však o prekážku v hrateľnosti. Hru nedoporučujeme iba hráčovi, který očakáva arkádovú pretekársku akciu typu Need For Speed Truck Edition. A nie, z kamiónu se nedá vystúpit, takže nečakajte ani Grand Theft Truck.

Klady

• skvelá atmosféra prostredia
  • veliké priblíženie realite
  • dobre vyvážený postup kariéry
  • možnost najímania vodičov
  • podrobne prizpůsobiteľné ovládanie
  • slovenská lokalizácia a naše merné jednotky

Zápory

• prílišná citlivost riadenia
  • nie práve najmodernejšia grafika
  • časté a vysoké pokuty

Informace o hre

American Truck Simulator

American Truck Simulator 2016

Zpět do Ameriky! Českí vývojári z SCS Software, tvorcovia populárnej kamiónovej hry Euro Truck Simulator, se opät vracajú za oceán, kde se sériou 18 Wheels of Steel kedysi začínali. Můžete se tak tešit na nádherné americké prostredie s mestami, jak Los Angeles, nebo San Francisco a hlavne na tradičné americké trucky.

• Platforma: PC
  • Žáner: simulátor
  • Výrobca: SCS Software